Header - Personeelskrant DNO

1980-05 – Personeelskrant Dennenoord – 8e Jrg. No. Mei

blz. 2 – Inhoud – Afscheid van Zuster Pieters – Uit de bibliotheek – Dankwoorden de heer Zoodsma

AFSCHEID ZUSTER PIETERS

Op 1 juni 1980 gaat Zuster Pieters met pensioen.
Velen van ons kennen haar als sociaal-psychiatrisch verpleegkundige, die hier werkte vanaf 1 juli 1967.
In de oorlogstijd werkte ze in Franeker.
Ze ging soms naar huis (in Winschoten), op de fiets, met een collega achterop.
Ook heeft ze gewerkt in ‘Brinkgreven’ te Deventer. In Zweden heeft ze ook nog een jaartje doorgebracht. Als wijkverpleegkundige is ze lange tijd in Wildervank geweest.
Zoals U ziet, heeft Zuster Pieters een zeer gevarieerde loopbaan achter de rug.
Nu is het dan zover, dat ze mag genieten van een welverdiende rust.
Hartelijk dank, voor al het goede op Dennenoord verricht.
We wensen haar het allerbeste.

Zuidlaren, 13 mei 1980,
J. Mars

DANKWOORD

Een dankbetuiging schrijven, is een bijzonder moeizame bezigheid, omdat je tracht een gevoel van dankbaarheid in woorden te vangen. Je ontdekt bij herhaalde pogingen dat de woorden die je geschreven hebt, heel schamel afsteken bij dat wat je geprobeerd hebt te zeggen.
Woorden als fantastisch en onvergetelijk, duikelen dan als het ware over elkaar heen.
Daarom volstaan we met:
‘Heel hartelijk bedankt!’
(met toestemming van Willy Alberti)

Familie Zoodsma

blz. 3 – Opening technische afdelingen

OPENING TECHNISCHE AFDELINGEN EN MAGAZIJN A.T. IN HET ‘WESTER’

Op vrijdag 25 april j.l., vond de officiële opening plaats van de geheel verbouwde rechtervleugel van het Wester-arbeidstherapiegebouw met daarachter gebouwde magazijn.
Een bijeenkomst, voorafgaande aan de officiële opening, met de meest direct betrokkenen, vormde de inleiding op deze dag. In deze bijeenkomst werd het woord gevoerd door het hoofd Arbeidstherapie, de heer Houtman en door één der medewerkers, de heer Jagersma, welke in dichtvorm een bijdrage leverde aan dit bijzonder geslaagd uurtje.
Vooral de in zijn gedicht voorkomende zin: ‘lange Plantinge en korte Meems, zijn het vrijwel altijd eens’, vormde de inleiding op een reeks lachsalvo’s, waarvan er ongetwijfeld nog vele zullen volgen.
Vervolgens vond, in aanwezigheid van een vijftig-tal genodigden, de officiële overdracht plaats. In zijn toespraak stond de heer Sonneveld even stil bij de lange weg, welke moest worden afgelegd om de hier gerealiseerde accommodatie te bereiken. Een accommodatie, waarvan sommigen zich misschien afvragen: moest dat nou zo professioneel? Het antwoord op die vraag kan niet anders zijn dan: ‘Ja, dat moest zo professioneel!’ Immers het ‘produkt’ wat in deze ruimte’s gemakt wordt is niet alleen en uitsluitend een hoeveelheid hout vervaardigde goederen, maar in de eerste plaats heet het hier vervaardigde ‘produkt’ welzijn. En als er voor bevordering van dat ‘produkt’ professionele apparatuur nodig is, dan is het een goede zaak dat, dat ook inderdaad aanwezig is en onder bekwame leiding gebruikt kan worden.
Vervolgens voerde het hoofd van de Arbeidstherapie, de heer Houtman het woord. Hij dankte de Direktie, de interne- en externe bedrijven voor hun gewaardeerde medewerking en stond vervolgens stil bij de ontstane scheiding tussen de Arbeidstherapie en de dienst Interieurverzorging. Gedurende vele jaren heeft men bij elkaar ‘ingewoond’ en hoewel dat natuurlijk niet ideaal was (reden voor deze verhuizing), heeft men toch altijd in goede harmonie kunnen samenwerken. Met de wens dat de goede buren nu (zij het verre) vrienden zullen blijven, besloot de heer Houtman zijn toespraak en nodigde de aanwezigen uit, de nieuwste ruimtes te bezichtigen.
De voormalige kapsalon is ingericht als koffiemaker, terwijl de voormalige kapsalon-wachtkamer, is ingericht als ruimte voor een gesprek ‘onder vier ogen’. In de daarnaast liggende ruimte hoopt de heer Meems met z’n medewerkers, zich te specialiseren in opplak en inlijstwerk, terwijl de heer Plantinga met z’n medewerkers de z.g.n. technische afdeling zullen runnen. Achter het oorspronkelijke gebouw is het nieuwe magazijn, wat er zijn mag, zo vonden ook diegenen, die tijdens de open-middag een bezoek brachten aan deze nieuwe afdeling. Al met al, een geslaagde start. Een woord van dank aan allen die hebben bijgedragen aan het welslagen van deze dag, hetzij middels een bloemengroet, hetzij via persoonlijke aanwezigheid, is dan ook op z’n plaats.

H. Zuidersma

Een deel van het Magazijn

De inlijst- en opplak afdeling

De Technische afdeling

blz. 4 & 5 – Direktiebrief

AAN DE MEDEWERKERS


DIREKTIEBRIEF

In deze brief bijzondere aandacht voor de aktiviteiten van de uitvoeringskommissie. Eerst echter iets over andere aktuele zaken, zoals met name de stand van zaken t.a.v. de afdelings-blokstruktuur.
Het rapport daarover is, zoals U bekend, inmiddels in ruimere kring binnen onze organisatie, onderwerp van gesprek geweest, eerst in de verschillende bedrijfsonderdelen en sektoren intern en vervolgens in groepsgesprekken met de Direktie.
Van deze besprekingen zijn afzonderlijk verslagen gemaakt t.b.v. de direkte gesprekspartners en zal een samenvattend verslag worden gemaakt dat als bijlage bij het aan te passen rapport zal worden gevoegd.
De aanpassing van het rapport zal plaatsvinden op grond van hetgeen in de bespreking aan de orde is gekomen.
Het is verheugend dat op allerlei plaatsen zo intensief over het rapport is gepraat. Voor het bereiken van een situatie dat zoveel mogelijk medewerkers zich ater een te kreëren oplossing kunnen scharen, is dat van grote betekenis.
Het aangepast rapport zal ter advisering aan de Ondernemingsraad worden voorgelegd.
Na verkregen advies van de raad, zullen definitieve beslissingen moeten worden genomen. Het is de bedoeling dat daarna – de vakanties zijn dan alweer grotendeels achter de rug – met de realisering van de plannen kan worden begonnen.
De eerste stap zal zijn het formeren van de blokken, door groepering van goed op elkaar aansluitende afdelingen. De globale definiëring van al onze funkties die dan gereed zal zijn, zal daarvoor het belangrijkste uitgangspunt vormen.
Uiteraard vraagt in zo’n situatie, waarbij veranderingen in de organisatie voor ogen staan, iedere medewerk(st)er zich af: ‘wat betekent het voor mij, of bijvoorbeeld voor onze afdeling, persoonlijk’.
Helaas is het in de fase dat je bezig bent met de formulering van de uitgangspunten en het uitwerken van de struktuur niet mogelijk daar antwoord op te geven. Immers, eerst zal men het over deze zaken eens moeten zijn, alvorens met de invulling van het bijbehorende personeelformatieplan naar personen kan worden begonnen.
Wel staat vast dat de taken die we met elkaar moeten vervullen, niet verminderen en dat we daar alle medewerkers bijzonder hard voor nodig hebben. Wel verschuiven bepaalde taken. Daarbij zal het kunnen gebeuren dat bepaalde medewerkers zich niet direkt zo goed kunnen vinden in een nieuwe hen toegedachte taak. Om dat soort zaken goed te kunnen opvangen, is zorgvuldige voorbereiding en begeleiding van het gehele proces van de verandering in het bijzonder ook naar de individuele mederwerkers van grote betekenis. Wij zullen trachten dat zo goed mogelijk te doen.

De uitvoeringskommissie
De samenstelling van de uitvoeringskommissie is:

  • C.A. de Graaf, voorzitter;
  • A. de Vink, secretaris;
  • E.J. Bergsma;
  • J.W. Bloemers;
  • A. Miedema

De werkzaamheden van de uitvoeringskommissie
In de vorige brieven is daar in het kort al iets over gezegd. Hetzij nog even herhaald dat de uitvoeringskommissie vorig jaar is ingesteld om maatregelen, die op korte termijn noodzakelijk worden geacht, uit te voeren. Deze maatregelen betreffen adviezen die door het Z.B.B.T. worden voorbereid en door de Direktie worden bekrachtigd, voor zover deze betrekking hebben op het verleden jaar vastgestelde beleid om op zo kort mogelijke termijn te komen tot een homogenisering van het patiëntenbestand op onze afdelingen.
Op dit moment wil ik de aktiviteiten van de kommissie die hebben geleid tot de in herfst genomen maatregelen, waaruit o.a. de sluiting van paviljoen 7 voortvloeide, voldoende bekend veronderstellen en verder de aandacht richten op de aktiviteiten die nu aan de orde zijn.

Sob-funkte beschermd wonen
Om verdere uitvoering te geven aan het (1e) advies van het Z.B.B.T. a.i. hebben de paviljoenen op verzoek van de uitvoeringskommissie, een screening verricht van de patiënten voor de sub-funktie beschermd wonen. De voor deze sub-funktie opgegeven patiënten zijn, nadat het Z.B.B.T. een speciaal op deze sub-funktie gericht advies had uitgebracht, aan de hand hiervan door de uitvoeringskommssie in samenspel met de paviljoenenteams aan een nadere beoordeling onderworpen.
Het voorlopig resultaat hiervan is dat enkele patiënten in aanmerking komen om in het dorp te gaan wonen, met de mogelijkheid om op de voorzieningen van Dennenoord terug te vallen. Een grotere groep patiënten kan zowel in het dorp als op het terrein van Dennenoord gaan wonen. Een even grote groep patiënten komt in aanmerking om op het ziekenhuisterrein te wonen in wooneenheden, zoals die thans in aanbouw zijn genomen. Voor een vrij grote groep wordt gedacht aan de mogelijkheid deze patiënten in één van de huidige personeelsflats (de Fazant) te huisvesten.
De mogelijkheden daartoe, worden nader onderzocht.
Voor de verdere voorbereiding van de te nemen maatregelen, is een werkgroep ad-hoc benoemd, met als opdracht een programma van eisen op te stellen voor de behuizing, de voortzetting van bepaalde therapieën en het aanbieden van zinvol werk voor de patiënten van de sub-funktie beschermd wonen. De werkgroep is zodanig samengesteld, dat alle aspekten van de opdracht terzake kundig aangepakt kunnen worden.
De werkgroep zal zich vooral richten op het formuleren van programma’s van eisen, waaraan moet worden voldaan voor het optimaliseren van de situaties van de verschillende groepen. Dit werk zal, gezien de nogal uiteenlopende facetten, waarmee men daarbij te maken heeft, geruime tijd in beslag nemen. Hopelijk zal de voortgang zodanig zijn, dat direkt na de zomervakantie de eerste maatregelen voor de groep bewoners behorend tot de sub-funktie beschermd wonen kunnen worden genomen.

Incidentele aktiviteiten in het kader van het homogeniseringsbeleid
Naast de voorbereiding van de uitvoeringsmaatregelen voor de funktie beschermd wonen, heeft de uitvoeringskommissie zich beziggehouden met het oplossen van incidentele zich voordoende vraagstukken in het kader van het homogeniseren van de patiëntenpopulatie. Eén daarvan is geweest het bewerkstelligen dat paviljoen 10 kon overgaan tot een ‘gemengde’ patiëntenpopulatie. In de eerste plaats past dit in ons beleid; daarnaast leidde dit tot uitbreiding van de plaatsingsmogelijkheden op Dennenoord. Het huisvesten van alleen vrouwelijke patiënten in paviljoen 10 had onderbezetting van de beschikbare plaatsen tot gevolg, terwijl andere paviljoenen te weinig plaatsingsmogelijkheden hadden.
Ook wordt elke mogelijkheid die zich voordoet aangegrepen om patiënten die in wezen niet thuis horen op de Enk (bejaarde geestelijke gestoorden), over te plaatsen naar een daarvoor in aanmerking komende afdeling.

De kategorale funktie oligofrenen

Op dit moment is de uitvoeringskommissie begonnen met de voorbereiding van de maatregelen om de daarvoor geschikte patiënten onder te brengen in de kategorale funktie oligofrenen. De uitvoeringskommissie heeft de heer Lammers (ortho-agoog), als direkt betrokkene bij deze funktie, verzocht de screening hiervoor ter hand te nemen. Een voorstel van de heer Lammers hiertoe is positief door de kommissie beoordeeld. Nog deze maand zal de screening, na introduktie ervan in de paviljoenen, van start gaan. De verwachting is dat deze begin augustus zal zijn afgerond.
Over het te voeren beleid t.a.v. de oligofrenen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt naar groepen met en zonder psychiatrische complicaties, wordt door het Z.B.B.T. een advies uitgebracht. Het te voeren beleid is mede afhankelijk van het beleid binnen de V.Z.G.D./V.Z.F.

Het funktioneren als plaatsingskommissie
Dit is feitelijk een oneigenlijke taak van de uitvoeringskommissie die haar is toebedeeld voor de periode tot definitief zal worden voorzien in de wijze waarop wij de plaatsing van onze patiënten gaan regelen. Daarover is een advies uitgebracht door het Z.B.B.T., dat thans aan de afdelingen is voorgelegd.
In een volgende brief, hoop ik daar wat meer over te zeggen.

Met vriendelijke groeten,
F. Sonneveld

blz. 5 – Bruiloft in Vormingscentrum – Reünie – Sociale uitkijkpost

BRUILOFT VIEREN IN HET VORMINGSCENTRUM

Op maandagochtend in mei, vierden we samen met de leden van de Wasschups Vereniging uit Borger, een Oud Drentsche Boerebruiloft.
De leden van voorgenoemde vereniging hadden zich in prachtige oude boerenklederdracht gestoken, hetgeen het aanzien waard was.
In de Schouwburgzaal toonde men ons hoe een huwelijksceremonie jaren geleden verliep.
Daarna namens we als bruiloftsgasten deel aan het feest in de hal.
Het was dus niet enkele een schouwspel voor ons. Er werd voorgedragen, gezongen en gedanst, zowel door leden van de Wasschups, als ook door bewoners van Dennenoord.
De avond werd besloten met een polonaise, hetgeen de sfeer aan het eind van de avond nog eens verhoogde. Het volgend jaar is dit programma zeker weer te verwachten in het Vormingscentrum.

Programma voor de maand juni:

  • Donderdag 19 juni 1980:
    • Kindermusical
  • Donderdag 26 juni 1980
    • Pick Nick

REÜNIE

Donderdag 2 oktober a.s. is als datum afgesproken voor de reünie van oud-Dennenoord-personeelsleden. Een reünie die – naar gewoonte – om de vijf jaren wordt gehouden.
Op de reünie in 1975 ontvingen we zo’n 450 gasten. Het is dus zaak reeds tijdig stappen te ondernemen om ook in oktober a.s. zo’n groot aantal bezoekers prettig en goed te kunnen ontvangen.
Dit is de reden dat de Direktie inmiddels een organisatiecommissie heeft geïnstalleerd, die bestaat uit de volgende leden:

  • C.A. de Graaf, voorzitter;
  • W. Schoon, secretaresse;
  • G. Hamstra;
  • F.J. Stokebrook;
  • Th. Veenstra;
  • H. Zuidersma

Deze commissie wordt bijgestaan door commissies op het gebied van de administratie, van ontvangst en uitgeleide en voor inrichting zalen, huishoudelijke zaken, parkeren, etc.
Er zal zo spoedig mogelijk een bekendmakingsadvertentie worden geplaatst in de verschillende dagbladen.
Al met al, zullen zo’n 20 personen hun schouders er onder zetten om van de reünie 1980 een geslaagde dag te maken.

De organisatiecommissie
W. Schoon

blz. 6 & 7 – Reisverslag

blz. 7 – S.O.P. Zeevissen

ZEEVISSEN

Sportvissers opgelet!!!

Het ligt in de bedoeling om op zaterdag 6 september 1980 een zeevisdag te organiseren.
Er zal gevist worden op de Noordzee vanuit Den Helder of Harlingen. De boor vertekt om plm. 8.00 uur v.m.
De geraamde kosten zullen plm. f 30,= per persoon bedragen.
Voor er definitieve afspraken gemaakt zullen worden, willen wij graag weten of er voor deze zeevisdag voldoende animo bestaat. De eventuele liefhebbers worden daarom verzocht zich nu reeds op te geven.
Men kan zich opgeven via een lijst op het prikbord in de Schakel of telefonisch bij G. Wesseling, toestel 444.

Namens de S.O.P.
G. Wesseling

blz. 8 – Leerlingenraad – Geen vuur in de natuur

Notulen van de leerlingenraad vergadering van 6 mei 1980

  • Aanwezig:
    • Bart;
    • Jaap;
    • Henk;
    • Gerrit;
    • Albert;
    • Jan;
    • Carin
  • Met kennis afwezig:
    • Hélène;
    • Suzan;
    • Ondernemingsraad-leden
  • Zonder kennisgeving afwezig:
    • Overige
  • Notulen van de afgelopen keer:
    • Ze waren iets duidelijker als voorheen opgezet in de personeelskrant, maar toch is het nog wel één groot geheel. Voorstel: we zullen in de cursusgroepen vragen naar iemand die karikaturen o.u.d. wil maken ter opfleuring van het geheel.
  • Concept L.L.K. en K.L.O.
    • De L.L.R. heeft in de extra vergadering op 23 april, de concept reglementen van de Leerlingenkommissie (L.L.K.) en klasse-oudsten vergadering (K.L.O.) besproken. Deze concept regelmenten zijn samengesteld door de ad-hoc leerlingenkommissie die uit 2 O.R.-leden en 2 L.L.R.-leden bestond. De L.L.K. is een kommissie van de O.R., bestaande uit 4 O.R.-leden (bij voorkeur de leerlingen uit de O.R.) en uit 3 leden uit de K.L.O. De L.L.K. heeft tot doel, zaken, onderwerpen en of klachten m.b.t. de opleidingen te toetsen aan de regelingen die daarvoor zijn overeen gekomen en hier over gevraagd en ongevraagd advies aan de Direktie te geven. De K.L.O. heeft tot doel de leerling in grotere bewustwording te stimuleren, contacten onderhouden met leerlingen en groepen en een bijdrage leveren tot het optimaal funktioneren van de opleidingen. De L.L.R. kan met beide concept reglementen goed uit de voeten. De O.R. zal 6 mei deze reglementen beoordelen, waarna we dichter bij het tijdsstip komen, dat de leerlingen een officiële leerlingenkommissie hebben.
    • Post: De M III-groep heeft een brief naar dhr. Sonneveld gestuurd, met de vraag of de groep gesplitst kon worden, wegens een te groot aantal leerlingen in een groep. Het antwoord van dhr. Sonneveld hierop was, dat de vakken maatschappijleer, levensbeschouwelijke oriëntatie, andragogie en gezondheidsleer wel gescheiden kunnen worden gegeven, maar dat, wegens gebrek aan onderwijzend personeel, de totale splitsing uitgesteld moet worden tot na de zomervakantie-periode. Hopelijk is er dan d.m.v. wervingsakties meer personeel beschikbaar. De Direktie deelt de mening dat in een grote groep jet optimaal funktioneren van leerling en docent niet tot zijn recht komt. De Direcktie betreurt het dan ook, dat het op dit moment niet mogelijk is, om de groep te splitsen.
    • Brief naar Wolfheze: dit in antwoord op vragen over de eisen die aan de eindexamenkommissie worden gesteld. Dennenoord heeft op dit moment de volgende profielschets van de verpleegkundige die deel uit maakt van de eindexamenkommissie:
      • Kennis van- en ervaring met de psychiatrische hulpverlening over een zo breed mogelijk terrein
      • Behoorlijk op de hoogte zijn met de huidige stand van zaken binnen de theoretische opleiding en dan met name in de vakken:
        • psychiatrische verpleegkunde;
        • psychiatrie;
        • psychologie;
        • andragogie;
        • maatschappijleer;
        • gezondheidsleer
      • Ervaring met- en kennis van de aktuele psychiatrische hulpverlening
    • Brief aan de O.R.-leerlingen over aanvullingen en/of advies van de raad over de concept-reglementen van de L.L.K. en K.L.O.
    • Brief van Fenna Schipper van de praktijkbegeleiding. Zie hiervoor verder in de notulen.
    • Ingekomen 2 Klisma’s met het onderwerp: Zwijgplicht!
  • Secretariaat:
    • Er zijn brieven gestuurd naar de groepen zonder klasse-oudsten met het verzoek er als nog een te verkiezen. Jaap (lid secretariaat) gaat binnenkort weg, wat inhoudt dat er een nieuw iemand hiervoor moet komen en ook een andere gespreksleider. Volgende keer zal ook besproken worden of de functie van gespreksleider naar een bepaald persoon toe gaat, of dat het volgens een roulerend systeem moet gaan.
  • Overleggroep:
    • Er is wegens omstandigheden nog geen gesprek geweest met dhr. Nieuwland en dhr. Westerink geweest. Verschillende punten zullen zo spoedig mogelijk met hen besproken worden.
  • Praktijkbegeleiding:
    • Na een gesprek tussen Fenna (praktijkbegeleiding) en Jelle (L.L.R.) heeft Fenna ons een brief geschreven. Dit gaat over het gerucht dat er onder de leerlingen nogal wat klachten leven m.b.t. de praktijkbegeleiding. Naar aanleiding van deze brief is besloten dat binnen de cursusgroepen geïnformeerd zal worden naar verwachtingen en ervaringen m.b.t. het functioneren van de praktijkbegeleiding die dan in de volgende vergadering besproken kunnen worden. Hiervoor wordt dan ook iemand van de praktijkbegeleiding uitgenodigd.
  • Groepsvertegenwoordigers:
    • In de grote M III-groep zitten 3 leerlingen in de L.L.R. terwijl iemand anders groepsoudste is. Dit klopt officieel niet en zal daar ter sprake worden gebracht.
    • In de MA II-groep heerst de vraag hoe het precies zit met gebroken diensten. Dit vooral bij de mensen die een eind moeten reizen voor ze op hun werk zijn. Dit zal uitgezocht worden zodat hierover meer duidelijkheid komt.
    • De S II-groep beviel het niet zo goed dat het informatie- en evaluatie uur tot 1 uur zijn terug gebracht. Het bleek hier, dat er na de evaluatie nog maar 5 minuten over waren voor de informatie, wat te weinig is.
    • De M I-groep heeft inmiddels een plaatsvervanger voor de klaas-oudste gekozen, n.l. J. Berends.
    • Het informatie/evaluatie uur werd hier een informatie uur, met te weinig tijd voor evaluatie. In de volgende vergadering zullen andere groepen ook hun ervaring m.b.t. dit uur geven.

Volgende vergadering is dinsdag 3 juni in de Schakel, 15.00 uur

blz. 9 – Wiebe Looijenga stelt zich voor – Gedicht van Specht – GehoORd en gezien – Hilversum II weer op FM

HET A.B.V.A.-K.A.B.O.-GEZICHT

Hallo, ik ben Wiebe Looijenga en werk in het Witte Huis (toestel 471). Sinds kort ben ik afdelingsbestuurder voor Dennenoord in afdelingsbestuur A.B.V.A.-K.A.B.O. in Zuidlaren. Tevens ben ik daarmee kontaktpersoon geworden voor de werknemers van Dennenoord.
Dit houdt in dat ik mij zal proberen in te zetten voor een goede belangen behartiging van de leden en de aankomende leden van de A.B.V.A. en K.A.B.O.
Verder zal ik proberen de aanwezig A.B.V.A. ondernemingsraadleden te steunen en zo mogelijk van raad te voorzien bij hun raadswerk. Waar ik een begin mee wil maken, is het vinden van een juiste vorm voor het instellingsledenwerk. Hiervoor leek het mij nodig dat ik mij voorstel, zodat iedereen weet of kan weten waar de A.B.V.A.-K.A.B.O. is te vinden en met wie je te maken krijft, als je de bond nodig mocht hebben.

Namens de A.B.V.A.-K.A.B.O.
Afdeling Zuidlaren
Wiebe Looijenga
Witte Huis (toestel 471)

Wiebe Looijenga

ZWAAN BIJ KIELWINDE

Ineens, van rechts,
Kruist Ivanhoe mijn pad.
Dichtbij nog zachter lijkend,
neemt hij dit heilig land
laagwiekend.
De witte lans gericht
op nu meer vreedzaam doel:
het wintergras
in de verlenging van zijn as.

Specht

gehoORd en gezien

In de op 21 april j.l. gehouden O.R. vergadering, stond het nieuwe O.R. lid Kuipers (A.B.V.A.) in de startblokken, terwijl dat op 6 mei het nieuwe O.R. lid Kranenborg (N.C.B.O.) was.
Zij kwamen in de plaats van respektievelijk v.d. Veen en Hamstra.
In het januari-nummer van dit blad, is de heer Kuipers uitvoerig aan u voorgesteld in verband met de toen gehouden tussentijdse verkeizing.
Voor de heer Kranenborg is het wat langer geleden dat hij, kandidaat zijnde voor de kiesgroep huishoudelijk-, civiele-, technische- en administratieve dienst, als hoofd van de bloemisterij, aan u werd voorgesteld, waarna 95 kiezers op hem stemden.
Nu zit zijn eerste O.R. vergadering er op.
Gevraagd naar zijn indrukken, opgedaan in de eerste O.R.-vergadering, gaf Kranenborg te kennen, duidelijk gemerkt te hebben dat vele zaken welke in zo’n vergadering aan de orde komen hun – voor hem nagenoeg onbekende – voorgeschiedenis hebben. Hij hoopt echter snel ‘ingeschoten’ te zijn en verwacht een belangrijke bijdrage daaraan van de in begin juni geplande vormingsdagen.
Wij van dit (UW!) personeelsblad zijn zo vrij, om ook namens u allen deze twee nieuwe O.R.-leden veel succes toe te wensen bij de uitoefening van hun – niet zo eenvoudige – funktie.

Frans Kranenborg

AKTIE ‘HILVERSUM II OP FM’

blz. 10 – Bouwprojecten – De heer Zoodsma

‘Akkerhoven’ in uitgegraven situatie. Een gedeelte van het 120 bedden plan. Hier worden 5 stuks, 6 persoons woningen gebouwd.

‘Eikenstein’. Nu nog een zandbak – volgend jaar oktober een Unit voor 46 bedden.

De ‘Bosrand’ wordt gelijk aan Eikenstein. Hier zijn ze al verder met de bouwwerkzaamheden.

Jubilaris de heer S. Zoodsma met echtgenote op de receptie van zijn 25-jarig jubileum. Hier wordt hem – als lid van de personeelsvereniging – een attentie aangeboden.

blz. 11 – Klaverjassen – Aktiviteiten S.O.P.

EINDUITSLAG KLAVERJASSEN SEIZOEN ’79/’80

OPGELET! AKTIVITEITEN VAN DE S.O.P.

Periode: juni’80 tot maart ’81

  • Juni:
    • 19 juni: Busdagtocht
    • 12 juni: Fietspuzzeltocht
      • Deze wordt ’s avonds gehouden
  • Juli:
    • Vakantiemaand …. dus ook voor de S.O.P.
  • Augustus:
    • Wadlopen
    • Tuinfeest
  • September:
    • Filmmiddag voor de kinderen
    • Zeevissen
  • Oktober:
    • Filmmiddag voor de kinderen
    • Avondspel
    • ‘Schakel’-aktiviteiten
  • November:
    • Ruilbeurs
    • Filmmiddag
    • Radio-telefoonspel
    • kegel-bowlingavond
  • December:
    • Kundermiddag
  • Januari:
    • Nieuwjaarsfeestavonden (2 x)
  • Februari:
    • Ruilbeurs
    • Filmmiddag
    • Toneelavond

Verder als aktiviteit:

  • Dansclub
    • voor beginners bij voldoende deelname
  • Bezoeken schouwburg/musea
  • Hobbyclubs

Tot zover het overzicht. Verdere informatie zult u kunnen vinden in de nog komende nummers van de personeelskrant. Wij houden u op de hoogte.

blz. 12 – Volleybal – Nieuw sportveld en tennisbaan

EINDDAG VOLLEYBAL 26 APRIL 1980

Eindelijk was het dan zover, de grote dag was voor de twee overgebleven groepen ban iedere poule aangebroken. Er waren zes ploegen aanwezig, waarvan alleen de beste natuurlijk maar kon winnen.
De wedstrijden waren reuze spannend.
Ook al was de belangstelling van het publiek niet zo groot, het was voor de aanwezigen een leuke spannende dag. De Centrale keuken die erg z’n best heeft gedaan, kwam jammer genoeg niet verder dan de zesde plaats. vijfde werd de Schoonmaakdienst, die toch ook erg goed hun best hebben gedaan.

Vierde werd paviljoen 7 en derde werd paviljoen 15, wat bijna niemand verwacht had, daar zij niet zo erg zijn begonnen.
De tweede plaats werd ingenomen door het Noorder-sanatorium vrouwen, maar de eerste plaats werd weer veroverd door het Hoofdgebouw, die net als vorig jaar met een zeer goede ploeg ten strijde trok en een welverdiende overwinning behaalde.
Tijdens de middagpauze was er voor de spelers en de supporters een kop soep en een broodje, waar iedereen van genoten heeft. We hopen dat er bij een volgende competitie, weer net zoveel belangstelling zal zijn als nu, alleen verwachten we dan ook de supporters mee van iedere ploeg.
Toch was het een gezellige en een geslaagde dag.

Waar de S.O.P. wel niet aan denkt!!!

WAAROM ‘N NIEUW SPORTVELD EN TENNISBAAN?

De plaats van het bestaande veld is te afgelegen, waardoor er over het algemeen weinig gebruik van deze accommodatie wordt gemaakt. Ook de toestand van het veld, laat te wensen over.
Vandaar dat een aantal leden van de S.O.P. zich voor ene jaar geleden hiermee hebben bezig gehouden. Het resultaat ziet u op de tekening. Het is nu veel gemakkelijker te bereiken, en daardoor beter te gebruiken door de bewoners en personeel van Dennenoord.
Ook bleek het voor de S.O.P. dat dit plan goed in te passen is in de ruimtelijke indeling van het terrein.
Dit plan is aan de Direktie voorgelegd. We kunnen zeggen dat dit plan werkelijkheid zal worden op Dennenoord.
U ziet, de S.O.P. doet meer dan u denkt!

Een plaats voor sportieve gebeurtenissen. Situatieplan sportterrein op ‘Dennenoord’.

blz. 13 – Kryptogram – Vacature bestuurslid S.O.P.

blz. 14 – Dagtocht vol verrassingen

blz. 15 – Mutaties

blz. 16 – Kerkdiensten – Muskusrat op Dennenoord – Sportdag Wolfheze – Advertenties

KERKDIENSTEN IN DE ONTMOETINGSKERK

  • 1 juni, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Amnesty-International; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 5 juni, 15.30 uur: Pastoor F. Sleegers, Eucharistieviering in het Vormingscentrum
  • 8 juni, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, kollekte voor Wilde Ganzen; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen
  • 15 juni, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Kleine Geluiden; 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 22 juni, 9.45 uur: Ds. S.W.R. Polman, kollekte voor Melaatsenwerk (Zuster Bosch); 19.00 uur: Ds. S.W.R. Polman
  • 29 juni, 9.45 uur: Ds. J.W. Vlaanderen, Viering Heilig avondmaal, kollekte H.A. + Project Onverwacht; 19.00 uur: Ds. J.W. Vlaanderen

ONGEDIERTE BESTRIJDEN

Begin mei werden we door de bewoners van het Noorder-Sanatorium opmerkzaam gemaakt, op de aanwezigheid van muskusratten in de vijver.
Door de inschakeling van de ‘vanger’ van deze dieren, van het rayon waaronder ‘Dennenoord’ valt, hadden we binnen het uur dit exemplaar gevangen.
Gelukkig is het bij dit ene dier gebleven.
Graag zou ik, wanneer U zoiets ergens constateert – evenals ander ongedierte – hiermee in kennis worden gesteld.
Bij voorbaat dank.

H. Kleijer
Chef timmerbedrijf
Tel.: 431

Het eilandje in de vijver vóór het ‘Noorder-Sanatorium’, welke de muskusrat als ‘burcöt’ had omgebouwd.

De gevangen ‘muskusrat’ lang 53 cm. Een mannetje, ofwel een ‘bok’ zoals de vanger het noemde.

SPORTDAG IN WOLFHEZE

Zaterdag 31 mei

Mededelingen aan een ieder die meegaat.
Bij het Personeelscentrum de Schakel aanwezig zijn. ’s morgens om 6.00 uur, we gaan dan met een bus naar het station in Assen.
De trein vertrekt om 6.54 uur uit Assen, en we komen om 8.43 uur in Arnhem aan, met een overstap in Zwolle.
In Arnhem worden we met bussen van het station gehaald en gebracht naar Wolfheze, waar we dan om plm. 9.10 aanwezig zijn voor de koffie en de rest.
Vertrek ’s avonds met de 21.42 uur trein van uit Arnhem, daar worden we uiteraard eerst nog met de bussen weer heen gebracht.
Aankomst in Assen om 23.38 uur, en dat wordt dan om 24.00 uur weer terug op Dennenoord. In alle treinen hebben we gereserveerde plaatsen, d.w.z. de treinen in bovengenoemd.
Voor de 2 overstappen in Zwolle hebt u maar 5 minuten de tijd, let daar dus goed op. Dan nu nog een probleem, en misschien zijn we dan ook reeds voorzien, maar wij vragen voor deze sportdag nog 2 trim/race-fietsen, die mee heen en weer gaan naar Wolfheze, en die alleen gebruikt gaan worden door de 4 mensen van Dennenoord. Dit graag opgeven in het Personeels centrum de Schakel.
Verder wenst de Personeelsvereniging S.O.P. en de Sportraad, u een plezierige en sportieve dag toe.
Vergeet niet uw lunchpakket zelf mee te nemen, de warme maaltijd wordt u om plm. 18.45 uur aangeboden door Wolfheze.

ADVERTENTIES

Lentis Erfgoed is onderdeel van Lentis.